Steeds meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Categorie Sectoren
Steeds meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Ondanks dat er in steden, zoals Gent, Antwerpen en Brussel, morgen de maandelijkse koopzondag plaatsvindt, zullen modedetailhandelaars geen kortingen meer mogen afficheren en suggereren en dat tot aan het begin van de wintersolden op woensdag 3 januari. De sperperiode gaat immers morgen, zondag 3 december van start. Toch betekent dat niet dat alle kledij en schoenen aan de volle prijs verkocht zullen worden. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 563 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen, blijkt immers dat 36 procent aan koppelverkoop zal doen en 24 procent fluistersolden zal aanbieden. Beide praktijken zijn wettelijk perfect mogelijk en kennen jaar na jaar meer aantrekkingskracht. “Dat wil niet zeggen dat de solden geen nut meer hebben. Nog steeds wachten heel wat consumenten de koopjes af om bijvoorbeeld die ene duurdere en kwaliteitsvolle jas aan te kopen zonder er een tweede stuk bij aan te moeten kopen”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Morgen, zondag 3 december, begint de sperperiode voor de winkels die kledij, schoenen of lederwaren verkopen. Tot aan de solden, die op woensdag 3 januari 2018 beginnen, is het dan voor die winkels wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. In een aantal steden vindt morgen, zondag 3 december, de maandelijkse koopzondag plaats. Dat is onder meer het geval in Gent, Brugge, Antwerpen en Brussel. Modedetailhandelaars zullen dan geen kortingspercentages mogen ophangen in hun winkel of via bijvoorbeeld een systeem van gekleurde bollen kortingen suggereren.

Koppelverkoop mag echter altijd, zowel buiten als tijdens de sperperiode. De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet aanzien als een aankondiging van prijsvermindering. Fluistersolden, een praktijk waarbij een verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk, zijn eveneens toegelaten.

Uit onderzoek dat NSZ afnam bij 563 modedetailhandelaars blijkt dat 36 procent daadwerkelijk ook koppelverkoop zal toepassen tijdens deze sperperiode, het merendeel wel pas vanaf midden december. De toename van het aantal zelfstandige kleding- en schoenenwinkels dat aan koppelverkoop doet is opmerkelijk: vijf jaar geleden, in 2012, deed nog maar 11 procent van de modedetailhandelaars dat. Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens aan gezamenlijke aanbiedingen doen. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen. Een kwart van de ondervraagde modezaken (24 procent meer bepaald) zal dan weer aan fluistersolden doen. Die praktijk kent een minder opmerkelijke opmars, gezien in 2012 18 procent van de winkels dat ook al deed. De opmars van koppelverkoop en fluistersolden betekent echter niet dat de aantrekkingskracht van de solden zou verminderen. Heel wat consumenten verkiezen de solden boven koppelverkoop omdat ze dan niet gedwongen worden om meerdere items aan te kopen om te genieten van een korting.

deel dit