Solden: geslaagd eerste weekend

Categorie Sectoren
Solden: geslaagd eerste weekend

De zomersolden zijn goed van start gegaan. Uit een rondvraag van NSZ bij 189 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat hun omzet er in vergelijking met de eerste soldendagen vorig jaar met 6 procent is toegenomen. Na het erg goede voorjaar, het eerste succesvolle sinds 2011 overigens, betekent dat dus goed nieuws voor de modedetailhandel, die bovendien ook hooggespannen verwachtingen heeft voor de rest van de soldenperiode. Het is duidelijk dat de solden nog verder zin hebben. Ondertussen pleit NSZ ervoor om de trams en bussen in de 13 Vlaamse centrumsteden gratis te maken tijdens de eerste soldendag om verkeersopstoppingen en lange wachttijden aan de parkings in de centra te voorkomen.

Het eerste weekend van de zomersolden was een meevaller voor de modedetailhandelaars. Ten opzichte van het eerste soldenweekend vorig jaar steeg hun omzet met 6 procent. Mocht het weer gisteren, zaterdag, beter geweest zijn, waren de resultaten nog fraaier geweest. Door het regenweer valt het op dat vooral de shoppingcentra, waar minder boetieks gevestigd zijn, het gisteren zeer goed hebben gedaan. “Toch is de sector tevreden. Laten we ook niet vergeten dat het voorjaar voor ruim 6 op de 10 kleding- en schoenenwinkels een pak beter verliep dan de voorbije jaren”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Het succes van dit soldenweekend toont ook aan dat mensen de solden aantrekkelijk blijven vinden. Dat is erg mooi meegenomen voor de handelaars.”

54 procent van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 34 procent gaat uit van een meerverkoop en 12 procent meent minder te zullen verkopen. Daarmee liggen de verwachtingen gevoelig hoger dan vorig jaar tijdens de zomerkoopjes, die toen licht negatief afklokten op een omzetdaling van 0,5 procent. 

NSZ pleit ervoor om de trams en bussen van De Lijn in de 13 Vlaamse centrumsteden volledig gratis te maken tijdens de eerste dag van de solden en dat vanaf de eerstvolgende solden, in januari 2018. Dat vermijdt files in de centra zelf en ook overvolle betaalparkings waar het aanschuiven is om een felbegeerde plek te bekomen. Een vlotte mobiliteit komt de consument en dus ook de handelaar ten goede, maar ook de stad zelf kan zich volgens NSZ met dit staaltje city marketing mooi in de verf zetten.

deel dit