Rondvraag minister Borsus: handelaars en consumenten voor behoud sperperiode en solden

Categorie Handel
Rondvraag minister Borsus: handelaars en consumenten voor behoud sperperiode en solden

Handelaars en consumenten kunnen sinds eind december via een specifiek emailadres aan federaal minister van Middenstand Willy Borsus (MR) laten weten wat zij vinden van de sper- en soldenperiode. Uit een tussenstand blijkt dat slechts 8 procent van de handelaars en 44 procent van de consumenten de sperperiode willen afschaffen. Zowel bij de handelaars als bij de consumenten is er dus geen meerderheid die de sperperiode wil zien verdwijnen, een idee waarvoor federaal minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) nochtans gewonnen is. Daarnaast is 57 procent van de consumenten gewonnen voor het behoud van de solden. Bij de handelaars gaat het om 96 procent. “Ook de solden moeten volgens consument en handelaar dus blijven bestaan”, merkt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws op. “Al zien de meeste handelaars die volgens een enquête van NSZ wel graag met een maand verlaat.”

Minister Borsus lanceerde eind december een apart emailadres waarop handelaars en consumenten hun bevindingen kunnen doormailen over de sperperiode en de vaste soldenperiodes. Uit een tussentijds bilan, waarbij 573 e-mails verwerkt werden en waarvan 61 procent van de e-mails van consumenten afkomstig waren en 39 procent van handelaars, blijkt nu dat aan beide zijdes slechts een minderheid de sperperiode wil afschaffen: 8 procent bij de handelaars en 44 procent bij de consumenten. “We stellen tevreden vast dat de meeste consumenten heel goed begrijpen dat de sperperiode een correcte prijsvergelijking toelaat tijdens de solden”, verduidelijkt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Een meerderheid van de consumenten (57 procent) en de handelaars (96 procent) schaart zich ook achter het voortbestaan van de solden. Het is dus duidelijk dat ook consumenten niet in de val trappen dat, wanneer de solden zouden verdwijnen, er in winkels altijd kortingen zouden worden gegeven. Alleen over de periode waarbinnen die solden georganiseerd moeten worden, is er nog geen eensgezindheid. Sommige consumenten zouden de solden willen vervroegen om hun eindejaaraankopen aan een voordeligere prijs te kunnen doen, maar daar dienen solden niet voor. Solden zijn nodig om aan seizoensopruiming te doen, niet om te zorgen voor goedkopere kerstgeschenken. 62 procent van de handelaars ziet de solden graag met één maand verschoven worden, zo bleek uit onderzoek van NSZ bij 562 modedetailhandelaars waarvan de resultaten in oktober 2016 bekend werden gemaakt. Dan zouden consumenten op koopjesjacht kunnen gaan in februari en in augustus. Die periodes beantwoorden beter aan de seizoenen die de laatste jaren verschoven zijn.

deel dit