Reclameverbod instellen in de aanloop naar Sinterklaas of Pasen heeft totaal geen zin

Categorie Handel
Reclameverbod instellen in de aanloop naar Sinterklaas of Pasen heeft totaal geen zin

De PS wil reclame rond kinderfeesten drastisch beperken. Kamerlid André Frédéric heeft een wetsvoorstel ingediend dat bepaalt dat er voor 1 november geen reclame gemaakt mag worden voor Sinterklaas, voor 7 december geen publiciteit komt voor Kerstmis en dat reclame voor Halloween en Pasen enkel mag in de vier weken voor beide feesten. “Een ferm staaltje betutteling”, oordeelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Bovendien bestaat er sinds 2000 een deontologische code, die tot stand kwam na overleg tussen de middenstands- en consumentenorganisaties. Die volstaat.

De PS wil de periodes waarin er reclame gemaakt mag worden voor bepaalde kinderfeesten, zoals Halloween, Sinterklaas, Kerstmis en Pasen, strikt reglementeren en afbakenen. Reclame voor Sinterklaas zou dan enkel nog kunnen vanaf 1 november, terwijl reclame voor Kerstmis pas toegelaten zou zijn vanaf 7 december. Publiciteit voor Halloween en Pasen zou volgens de Franstalige socialisten enkel kunnen gedurende vier weken voor deze feesten.

Volgens NSZ is zo’n strak reglementair kader voor reclame over de aangehaalde kinderfeesten totaal overbodig. Het is immers de consument die bepaalt wanneer hij cadeaus in huis haalt voor dergelijke feesten en sommige consumenten doen dat graag ruim op voorhand. Handelaars zullen steeds inspelen op die vraag.

Bovendien bestaat er sinds 2000 een weliswaar niet-bindende deontologische code met aanbevelingen rond feesten als Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. Die code bepaalt om geen reclame te voeren voor 1 november voor Sinterklaas en Kerstmis en tot 6 weken voorafgaand aan Pasen. Promo met de fysieke aanwezigheid van de Kerstman mag volgens de code niet voor 1 december beginnen. Voor NSZ volstaat die gedragscode ruimschoots. Het kan absoluut de bedoeling niet zijn om op dit vlak met afdwingbare wetten te werken.

deel dit