NSZ organiseert komende maanden 20 infosessies over online marketing en e-commerce

NSZ organiseert komende maanden 20 infosessies over online marketing en e-commerce

NSZ zet met veel plezier haar schouders onder de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ die Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) en het Agentschap Innoveren en Ondernemen vandaag lanceerden. De kern van deze campagne ligt op het praktisch begeleiden van handelaars op het vlak van online marketing en e-commerce. NSZ voorziet de komende maanden 20 infosessies, vier in elke Vlaamse provincie. “Onze organisatie is al jaren een fervent pleitbezorger van e-commerce en heeft handelaars steeds trachten te overtuigen dat ze online verkoop niet moeten zien als een bedreiging, maar als een kans”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Nu komt het erop aan om de handelaars zo praktisch en concreet mogelijk te begeleiden zodat nog veel meer handelaars de stap durven te zetten.”

Steeds meer kleinhandelaars doen aan online verkoop. Slim gezien van die ondernemers, want zo’n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze haastige maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt. En die online investering vertaalt zich ook in de cijfers. Handelaars die een webwinkel hebben, zien hun omzet met 15 procent stijgen. Ondertussen zijn ook de meest courante sociaalnetwerksites uitgegroeid tot sterke en bekende merknamen die steeds meer bedrijven aantrekken. Dat is volgens NSZ een goede zaak. Sociale media laten ondernemingen toe om op rechtstreekse wijze met hun klanten en prospecten te communiceren en zijn ook handig bij het inwinnen van professionele informatie en het onderhouden van allerhande contacten.

Om tot actie over te gaan op het vlak van online handel en online marketing is NSZ partner van de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ die Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) en het Agentschap Innoveren en Ondernemen vandaag voorstelden. NSZ zal tussen nu en eind dit jaar 20 informatiesessies houden in de 5 Vlaamse provincies: 4 per provincie met andere woorden. De focus van deze infosessies zal liggen op hoe handelaars praktisch online actief kunnen zijn via online marketing (gebruik van sociale media om de eigen handelszaak te promoten, SEO en SEA) en via e-commerce. Voor sommigen volstaat het eerste al. Met een aantal cijfers als vertrekpunt zal er tijdens de infosessies vooral aandacht uitgaan naar de praktische kant van de zaak: hoe begin ik er met andere woorden concreet aan? Tot slot zal er ook aandacht worden besteed aan de wettelijke verplichtingen die online verkoop met zich meebrengt. Bedoeling van elke infosessie is dat de handelaars met duidelijke informatie naar huis gaan en gemotiveerd zijn om hun eigen e-commerce verhaal op te starten of verder uit te bouwen.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Momenteel is e-commerce goed voor 9 procent van de omzet. Ons land heeft een achterstand in te halen, maar niets is verloren. Jaar na jaar nemen het belang en de omzet van e-commerce stelselmatig toe. Handelaars moeten met andere woorden mee in dit verhaal om hun toekomst te verzekeren. Bovendien hebben ze daardoor een extra troef in handen: ze bieden hun producten zowel in een stenen winkel aan als online.”

deel dit