NSZ lanceert bewustmakingscampagne bij handelaar, grote publiek en politiek om behoud kleinhandel te verzekeren

Categorie Handel
NSZ lanceert bewustmakingscampagne bij handelaar, grote publiek en politiek om behoud kleinhandel te verzekeren

Jaar na jaar krijgt de kleinhandel klappen. Om deze sector te ondersteunen, lanceert NSZ een uitgebreide promotiecampagne via affiches, sociale media en een online petitie. Tegelijkertijd legt de ondernemersorganisatie een uitgebreid eisenpakket voor aan de politieke wereld en dat zowel op federaal, regionaal als lokaal niveau.

NSZ geeft vandaag het startschot aan een tweeledige campagne om de kleinhandel te ondersteunen. Enerzijds kunnen handelaars en consumenten de kleinhandel ondersteunen via affiches (die NSZ-leden omwille van technische redenen in de editie van De Zelfstandige van 13 februari 2017 zullen vinden en dus niet in het nummer dat op 30 januari in de bus ligt). Er komen ook acties op sociale media en een online petitie kan u nu al ondertekenen op www.ondersteundekleinhandel.be. De boodschap van die campagne is duidelijk: de kleine winkel om de hoek heeft nu ondersteuning nodig, anders zal het te laat zijn.

Tegelijkertijd bestookt NSZ bevoegde politici op federaal, Vlaams en regionaal vlak met een uitgebreid eisenpakket om de lokale handel er opnieuw bovenop te helpen. Centraal in dit eisenpakket staat een solidariteitstaks die moet worden betaald door baanwinkels aan de rand van de stad of de gemeente die een verkoopoppervlakte van 800 m² en een zakencijfer van minstens 460.000 euro per jaar hebben. Zo’n belasting bestaat al in Frankrijk (‘taxe sur les surfaces commerciales en périphérie d’une certaine taille’, kortweg Tascom) en wordt er gebruikt om te investeren in de dorps- en stadskernen, zodat kleinhandelaars gelijke kansen krijgen en niet te veel geconfronteerd worden met oneerlijke concurrentie vanwege grote handelsconcerns. Hoe groter de winkel, hoe hoger de belasting.

Daarnaast wil NSZ van bepaalde wijken of zones die in verval zijn commerciële vrije zones maken, waar aangepaste regels en belastingschalen gelden (bijv. lagere onroerende voorheffing, geen gemeentebelastingen te betalen). Dergelijke incentives zorgen ervoor dat nu doodgebloede wijken opnieuw handelszaken en dus ook een leefbaardere toekomst krijgen. In het verlengde van deze maatregel pleit de ondernemersorganisatie ook voor commerciële groeiruimtes die er, naar analogie met de bedrijfsincubators, voor zorgen dat (jonge) handelaars met innoverende concepten er terecht kunnen.

De campagneaffiche vindt u hier en kan u hier ook meteen downloaden. Ontvangt u liever een exemplaar van deze affiche per post, stuur ons dan een e-mail.

deel dit