Nieuwe vracht- of bestelwagen inschrijven? Twee tot drie maanden wachten

Categorie Politiek
Nieuwe vracht- of bestelwagen inschrijven? Twee tot drie maanden wachten

Ondernemers die hun verbouwde of in het buitenland aangekochte vracht- of bestelwagen willen inschrijven, moeten rekening houden met wachttijden van twee maanden en meer. De reden voor deze vertraging ligt bij het departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) van de Vlaamse overheid. Sinds begin dit jaar is Vlaanderen als gevolg van de zesde staatshervorming verantwoordelijk geworden voor een deel van de inschrijving, voor de homologatie van vracht- en bestelwagens meer bepaald, maar het is duidelijk dat die bevoegdheid na acht maanden nog steeds niet efficiënt wordt uitgeoefend. Meer nog, Vlaamse ondernemers trekken nu al naar Wallonië om hun voertuig te laten homologeren omdat het daar vlotter gaat. “Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts moet structurele maatregelen nemen om die wachttijden weg te werken”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Het kan echt niet zijn dat de Vlaamse overheid de plannen van ondernemers doorkruist door geen valabele dienstverlening te verschaffen.”

Kmo’s en ondernemers moeten vandaag de dag in Vlaanderen gemakkelijk twee tot drie maanden geduld en meer uitoefenen alvorens de nummerplaten van hun aangepaste, nieuwe of in het buitenland aangekochte vracht- of bestelwagen toegestuurd te krijgen. Die lange wachttijd hebben ze te danken aan het departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) van de Vlaamse overheid en de technische keuringscentra die daaronder vallen. Tot eind vorig jaar werd het volledig inschrijvingsproces van een bestel-, markt- of vrachtwagen op federaal vlak geregeld bij de DIV, de Dienst Inschrijving Voertuigen, van de FOD Mobiliteit. Als gevolg van de zesde staatshervorming werd Vlaanderen bevoegd voor een deel van die inschrijving, de homologatie meer bepaald. Die homologatie is niet nodig voor standaardvoertuigen, maar wel voor bedrijfsvoertuigen die aangepast worden aan de gebruiksdoeleinden. Denken we bijvoorbeeld aan een vrachtwagen waarin een koelcel of een laadbak wordt geplaatst. Kmo’s en ondernemers passen zulke voertuigen vaak aan de noden van hun bedrijfsactiviteit aan. Ook wie zijn vracht- of bestelwagen in het buitenland aankoopt, moet die procedure doorgaans doorlopen.

In totaal staan er daardoor momenteel een 500-tal dossiers in wacht in Vlaanderen: 210 dossiers zijn geblokkeerd in afwachting van bijkomende informatie door de klant of de technische keuring, 94 validatiedossiers wachten op een rechtzetting m.b.t. de Euronorm die door de technische keuring dient te gebeuren en 170 individuele goedkeuringsdossiers zijn in behandeling bij technisch deskundigen. Die aanzienlijke vertragingen zorgen er zelfs voor dat sommige ondernemers hun bedrijfsvoertuig in Wallonië laten homologeren omdat het daar vlotter gaat.

Voor NSZ is het duidelijk dat deze bevoegdheidsoverdracht niet goed voorbereid is geweest, want ruim acht maanden na het ingaan van deze bevoegdheid zijn de wachttijden nog steeds omvangrijk. Dat is echt ongehoord, zeker omdat ondernemingen helemaal afhankelijk zijn van hun voertuigen en door een gebrek aan transportmiddelen omzetverlies zullen lijden. ‘Wat we zelf doen, doen we beter’, klinkt het bij de Vlaamse regering. Dat blijkt in dit dossier alvast totaal niet te kloppen.

NSZ vraagt dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts snel orde op zaken stelt in zijn departement en een aantal structurele maatregelen neemt om de wachttijden helemaal weg te werken. Zo is het duidelijk dat er meer mensen moeten worden ingezet om de homologatieprocedure sneller af te werken, maar is het volgens de ondernemersorganisatie ook wenselijk om aan bepaalde dossiers, meer bepaald die van ondernemers, absolute voorrang te geven in de verwerking.

deel dit