Meubelwinkels opgelicht door Britse criminelen

Categorie Handel
Meubelwinkels opgelicht door Britse criminelen

Een aantal meubelwinkels in ons land werd de afgelopen weken opgelicht door Britse criminelen. Zij doen zich voor als een privépersoon die op zoek is naar een duur meubel dat de winkel toevallig nog in aanbieding heeft. Ze sturen meteen ook een bewijs van betaling van de National Westminster Bank (NatWest), maar achteraf blijkt dat het om goedgemaakte vervalsing gaat. Ondertussen zijn de meubels al in Groot-Brittannië geleverd, in een vestiging van Shurgard, zo blijkt. NSZ, dat deze vorm van oplichting inmiddels ook signaleerde bij de federale politie, roept meubelwinkels ondertussen op om zeer voorzichtig om te gaan met bestellingen uit Groot-Brittannië. “Het beste is om zich niet te laten leiden door betalingsbewijzen, maar eerst na te gaan of het bedrag effectief op de rekening staat”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Wettelijk mag dat, al is het weinig commercieel.”

De afgelopen weken liep een aantal meubelwinkels, die vaak duurdere designmeubels aanbieden, in de val van Britse oplichters. De modus operandi is steeds dezelfde: ze krijgen een telefoontje van een Brit (met de naam Franzy Brella) die net op zoek is naar één van hun meubelstukken en dat als verjaardagscadeau voor zijn echtgenote wil schenken. Omdat die verjaardag er zogezegd snel is, moet het snel gaan met de bestelling. De oplichter bezorgt de meubelzaak dan ook een bewijs van betaling van de National Westminster Bank (NatWest), waar ogenschijnlijk alles juist mee zit, waarop de meubelhandelaar het gevraagde meubel naar Groot-Brittannië laat transporteren.

Ondertussen blijft de betaling uit en wordt het ook onmogelijk om de Britse koper nog te contacteren. Bovendien blijkt het afleveradres in Groot-Brittannië een vestiging te zijn van Shurgard, een bedrijf dat opslagruimte verhuurt. Gevolg van dit alles is dat de getroffen meubelzaken aardig wat centen (van 5000 tot 15.000 euro) in rook zien opgaan, want de kans is klein dat ze de geleverde meubels of hun centen nog terugzien.

NSZ heeft deze vorm van fraude ondertussen bij de federale politie gemeld en vraagt andere meubelwinkels om op dit moment bijzonder voorzichtig te zijn met leveringen aan klanten uit het buitenland en dan meer bepaald uit Groot-Brittannië. “We raden hen aan om te wachten tot het bedrag integraal op de rekening staat alvorens enig meubel te leveren. Commercieel gezien is dat niet de beste optie, maar bonafide klanten zullen dat wel begrijpen, zeker wanneer handelaars hen vertellen dat ze momenteel met oplichters in de sector geconfronteerd worden”, legt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, uit.

Bovendien is het wettelijk toegestaan om bij een verkoop op afstand de volledige betaling te vragen alvorens te leveren. De wet verbiedt immers niet dat een onderneming een betaling mag vragen voordat de goederen geleverd worden. De verkoper moet de consument wel, voorafgaand aan het plaatsen van zijn bestelling, wijzen op de voornaamste kenmerken van het goed of dienst, de totale prijs, de duur van de overeenkomst en de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst.

deel dit