Laat bedrijven en werknemers onderling afspraken maken over de bereikbaarheid na de kantooruren

Categorie Werk
Laat bedrijven en werknemers onderling afspraken maken over de bereikbaarheid na de kantooruren

NSZ is geen voorstander van een wet zoals in Frankrijk die bepaalt dat werknemers buiten de kantooruren niet meer bereikbaar hoeven te zijn. Zo’n wet druist ook in tegen de toegenomen flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Sommige werknemers stoppen immers liever vroeger op kantoor om ’s avonds thuis nog wat te werken. Voor de ondernemersorganisatie is het duidelijk: afspraken over bereikbaarheid na de kantooruren moeten tussen werkgever en werknemer gemaakt worden. Sommige werknemers hoeven nooit bereikbaar te zijn, terwijl dat bij andere net cruciaal is voor hun job.

Dat iedereen, van ondernemer tot werknemer, steeds vaker na de werkuren beschikbaar is, valt niet te ontkennen. De huidige technologie maakt dat ook probleemloos mogelijk. Frankrijk maakt met een wet korte metten met die evolutie. Werknemers mogen e-mails en sms die buiten de kantooruren gestuurd worden voortaan negeren. NSZ vindt dat geen goede zaak en is van oordeel dat werkgevers en werknemers hier onderling zelf afspraken moeten over maken.

Uit onderzoek van NSZ, twee jaar geleden afgenomen bij 604 kmo’s, bleek dat 31 procent van de kmo’s niet eist dat hun medewerkers na de reguliere werkuren nog bereikbaar zijn voor het werk en dat ongeacht het profiel van die medewerkers. 69 procent van de kmo’s vraagt daarentegen wel een zekere bereikbaarheid, al geldt die in hoofdzaak voor bepaalde leidinggevende profielen. Een kwart van de kmo’s verwacht zelfs dat die profielen ook tijdens hun vakantie bereikbaar blijven.

Op papier klinkt onbereikbaarheid natuurlijk mooi. In grote bedrijven valt dat volgens NSZ ongetwijfeld ook goed te organiseren, maar bij kmo’s ligt dat toch moeilijker. Kmo’s hebben doorgaans geen afdelingen met gelijkaardige profielen, iedereen is er expert in zijn of haar eigen vakgebied. Wanneer er zich dan na de werkuren een probleem in dat domein voordoet, zal die persoon hoe dan ook gecontacteerd worden. De steeds belangrijker wordende bereikbaarheid komt er natuurlijk ook op de vraag van de klant. Die verwacht van een onderneming service op de meeste uren van de dag. Kmo’s kunnen om concurrentiële redenen haast niet anders dan ook buiten de klassieke werkuren bereikbaar te zijn.

deel dit