Kwart meer wellnesscentra op vijf jaar tijd

Categorie Sectoren
Kwart meer wellnesscentra op vijf jaar tijd

De wellnessector kende de afgelopen vijf jaar een groei die in erg weinig andere sectoren op te tekenen viel. Eind 2015 waren er in ons land 4352 ondernemingen actief in deze sector. Dat zijn er 3 procent meer dan in 2014, maar vooral 26 procent meer dan in 2010, vijf jaar eerder dus. Genieten van warme baden, sauna’s, een zonnebank en dergelijke is ondertussen één van de favoriete tijdverdrijven geworden van de Belg en het is ook ideaal om even te ontstressen van de dagelijkse ‘rat race’. “Slimme ondernemers sprongen de afgelopen jaren op de wellnesskar, want beseften dat het echt om een gat in de markt ging”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Of er nog veel ruimte is voor extra bedrijven in de sector is nu de vraag.”

Eind 2015 waren er in ons land 4352 ondernemingen actief in de wellnessindustrie (baden, sauna’s, solaria). Dat zijn er 3 procent meer dan in 2014 en 26 procent meer dan in 2010, toen de sector goed was voor 3467 ondernemingen, zo geven cijfers van de FOD Economie aan. Die stevige opmars is gemakkelijk te verklaren: naar een kuuroord, een sauna of een solarium gaan doet tegenwoordig haast iedereen, terwijl het pakweg tien jaar geleden nog een exclusief kantje had. In een jachtige, haastige samenleving als de onze, waarin we constant bereikbaar zijn via onze smartphone, is een bezoek aan een wellnesscenter of een sauna een zeldzaam moment van rust en onbereikbaarheid. Steeds meer mensen hebben daar nood aan, bezoeken dergelijke centra, waardoor andere ondernemers op de kar springen en zich ook in de sector lanceren.

NSZ is ervan overtuigd dat ook de komende jaren sauna’s, baden en dergelijke erg populair zullen blijven. De Belg heeft er kennis meegemaakt en wil op bepaalde momenten even kunnen de-stressen in zo’n oord. Dat zal ook zo blijven zo lang we aan dit haastig ritme blijven leven. Alleen wil dat niet zeggen dat er nog veel ruimte zal zijn voor extra ondernemingen in deze sector. Wie vandaag met een wellnessbedrijf wil beginnen, zal sowieso origineel uit de hoek moeten komen en iets extra moeten bieden omdat er al heel wat varianten bestaan. Een ‘boom’ zoals de afgelopen vijf jaar verwacht NSZ dan ook niet meer, maar dat de sector zal standhouden, is vrijwel zeker.

deel dit