Kleding- en schoenenwinkels nog nooit zo pessimistisch over aankomende solden

Categorie Handel
Kleding- en schoenenwinkels nog nooit zo pessimistisch over aankomende solden

De modedetailhandel heeft er beroerde maanden opzitten. Gemiddeld daalde de omzet van kledingwinkels dit najaar met 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Schoenenwinkels deden het iets beter, maar zagen hun omzet toch ook dalen met 4 procent, zo blijkt uit onderzoek van NSZ bij 441 modedetailzaken. Grootste boosdoeners waren het warme weer en de terreurdreiging die gedurende enkele weken aanhield. Hoewel een goede soldenperiode het slecht najaar voor een stuk teniet kan doen, verwacht maar liefst 54 procent van de modehandelaars slechtere wintersolden dan vorig jaar. Nog niet eens 1 winkel op de 10 denkt betere solden te realiseren. Erger was het nog nooit. “Kleding- en schoenenwinkels zullen sowieso ook assertiever en vernieuwender uit de hoek moeten komen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Het bijzonder zachte najaar zonder winterse dagen en de terreurdreiging die van midden november tot begin december het nieuws overheerste zorgen ervoor dat de modedetailhandel er rampzalige maanden heeft opzitten. Enkel tijdens het hoogtepunt van de economische crisis in 2009 ging het er de afgelopen jaren even slecht aan toe. Dit najaar zagen de kledingwinkels hun omzet gemiddeld met 7 procent kelderen. Schoenenwinkels deelden ook in de klappen, maar iets minder hard: hun gemiddelde omzet nam met 4 procent af.

Wat de aankomende wintersolden betreft, die op zaterdag 2 januari 2016 van start gaan, is het al eveneens pessimisme troef in de sector. Uit dezelfde bevraging van NSZ blijkt immers dat 54 procent van de kleding- en schoenenwinkels slechtere solden verwacht in vergelijking met de wintersolden begin dit jaar, die op zich ook teleurstellend eindigden met een omzetverlies van 0,5 procent. 37 procent van de winkels gaat uit van een status quo ten opzichte van vorig jaar, terwijl slechts 9 procent een beter resultaat voorspelt. “Zo negatief is de sector nog nooit geweest”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Dat heeft uiteraard te maken met het rampzalig najaar, maar ook met het feit dat solden de afgelopen twee à drie jaren niet meer het succes van weleer kennen.”

NSZ roept de modedetailhandel ook op om in eigen boezem te kijken. Wie vandaag de dag een winkel uitbaat zoals hij dat in 2006 deed, zit immers met een groot probleem. Ook de modedetailhandel moet vernieuwen door onder meer nieuwe technologieën te omarmen en gebruik te maken van e-commerce en sociale media om extra klanten te strikken. “Ook bestaande concepten, zoals de traditionele opendeurdag in de lente, moeten in vraag gesteld durven worden. Niet door ze radicaal af te schaffen, maar wel door ze bij te sturen qua vorm, inhoud en timing. Waarom bijvoorbeeld ook geen opendeurdag tijdens de herfst of de winter? Daarnaast moeten modespeciaalzaken ook hun expertise en vakkennis ten volle uitspelen. Daarin maken zij net het verschil met de grote modeketens”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit