Klassiek evaluatiegesprek in de verdrukking, bedrijven sturen nu vooral constant bij

Categorie Werk
Klassiek evaluatiegesprek in de verdrukking, bedrijven sturen nu vooral constant bij

Steeds meer kmo’s en micro-ondernemingen laten het klassieke, jaarlijkse evaluatiegesprek links liggen. Slechts een kwart van de kleinere ondernemingen in ons land plant systematisch nog een jaarlijks evaluatiegesprek in, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 532 micro-ondernemingen en kmo’s deelnamen. Vijf jaar geleden gebruikte nochtans nog 43 procent van de ondervraagde ondernemingen deze standaardevaluatietechniek. Opmerkelijk: van alle kleinere ondernemingen die jaarlijks aan het evalueren gaan, zegt zelfs 1/3 dat die evaluaties amper of geen invloed hebben op de prestaties van hun werknemers. Zij zullen het jaarlijks evaluatiemoment met andere woorden binnenkort ook overboord gooien. “Twee derde van de micro-ondernemingen en kmo’s evalueert haar werknemers constant, communiceert daar ook meteen over en stuurt bij waar nodig”, legt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws uit. “En zo hoort het eigenlijk ook.” 

Jaarlijkse evaluatiegesprekken hebben fervente voor- en tegenstanders, maar feit is dat de kleinere ondernemingen steeds meer wegstappen van deze oerklassieke evaluatiemethode. Daar waar in 2010 nog 43 procent van die ondernemingen werknemers uitnodigde voor een vast, jaarlijks evaluatiegesprek, doet nu nog amper 26 procent dat. En dat aantal zal de komende jaren nog verder afkalven, aangezien 1/3 van de ondernemingen die hun werknemers een jaarlijks evaluatiegesprek voorschotelen vindt dat dit amper of geen impact heeft op de prestaties.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Kmo’s en micro-ondernemingen hebben bovendien het voordeel dat de lijnen er erg kort zijn tussen directie en werknemer. Zaakvoerders van kleinere ondernemingen komen alles snel te weten en kunnen dikwijls ook zien hoe hun werknemers presteren, aangezien ze er samen mee aan de slag zijn. In grote bedrijven is dat veel minder het geval, waardoor de kleinere ondernemingen bij constante evaluaties een streepje voor hebben.”

Het is dan ook weinig verwonderlijk dat 66 procent van de micro-ondernemingen en kmo’s hun werknemers constant evalueert, communiceert over wat goed en fout ging en in dat laatste geval ook bijstuurt waar nodig. Die concrete werksituaties geven een betere kijk op de realiteit dan een jaarlijks evaluatiegesprek in een steriele omgeving. Vandaar ook dat relatief weinig kleinere ondernemingen (29 procent meer bepaald) jaarlijks doelstellingen bepaalt met hun werknemers. Ook dat is het gevolg van de korte lijn die bestaat tussen de zaakvoerder en zijn personeel.

NSZ stelt daarnaast vast dat in micro-ondernemingen en kmo’s steeds meer gekozen wordt voor een 360˚ evaluatie, waarbij de zaakvoerder ook zijn oor te luister legt bij collega’s van de werknemer die geëvalueerd wordt. Op die manier kunnen ook de mensen waarmee iemand dagelijks samenwerkt hun zeg doen. “Die aanpak is zeker aan te bevelen omdat dan aspecten of karakteristieken ontdekt worden die nog niet noodzakelijkerwijs aan de oppervlakte waren gekomen. Tenslotte kan niemand je beter beoordelen dan diegene waarmee ja dag na dag samen aan de slag bent”, besluit Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Belangrijk is volgens NSZ ook dat werknemers graag werken bij een bepaalde werkgever. Daarom mogen evaluaties niet enkel negatief, maar vooral opbouwend zijn en moet ook positief nieuws gedeeld worden. Een welgemeend compliment, ook als dat van externen komt, is zeker op zijn plaats en helpt bij het retentiebeleid van een onderneming. Bij permanente evaluaties blijft het immers oppassen voor scherpe, impulsieve en weinig genuanceerde reacties.

deel dit