Kilometertaks: NSZ vraagt gedoogbeleid zolang toestellen die kilometerheffing berekenen niet fatsoenlijk werken

Categorie Sectoren
Kilometertaks: NSZ vraagt gedoogbeleid zolang toestellen die kilometerheffing berekenen niet fatsoenlijk werken

Vanaf 1 april moeten alle voertuigen voor goederenvervoer van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen. Elk voertuig dat de kilometerheffing moet betalen, dient een On Board Unit (OBU) te hebben die constant ingeschakeld is en die berekent hoeveel kilometer het voertuig op tolwegen heeft gereden. Een paar dagen voor de introductie van de kilometerheffing blijkt nu dat 80.000 OBU’s die geleverd werden defect zijn. 60.000 daarvan zouden ondertussen wel al vervangen zijn. “Toch is het klaar en duidelijk dat technisch niet alles operationeel is voor de invoering van de kilometertaks. Daarom vragen wij een gedoogbeleid zolang alles niet naar behoren werkt”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Het kan niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden het slachtoffer worden van technische perikelen.”

Ondernemingen in het bezit van een voertuig voor goederenvervoer van meer dan 3,5 ton moeten vanaf volgende week vrijdag, 1 april 2016, kilometerheffing te betalen. Deze heffing geldt dus niet enkel voor transportondernemingen, maar voor alle bedrijven die een voertuig gebruiken van meer dan 3,5 ton. Elk voertuig dat een kilometerheffing moet betalen, dient een On Board Unit (OBU) te hebben die constant ingeschakeld is. Een OBU is een klein toestel in de sigarettenaansteker dat berekent hoeveel kilometer er op tolwegen in België gereden werd en die berekening doorstuurt naar een facturatiecentrum dat u op regelmatige tijden een factuur stuurt.

Momenteel is zo’n OBU enkel te verkrijgen bij Satellic, maar nu blijkt dat die firma 80.000 defecte OBU’s heeft geleverd. Daarvan zouden er ondertussen wel al zo’n 60.000 vervangen zijn, maar feit is dat zo’n 20.000 voertuigen nog steeds uitgerust zijn met een defecte OBU. “Dat is dus helemaal niet de fout van de transporteurs en andere ondernemers die met voertuigen van meer dan 3,5 ton rondrijden”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Daarom zou het ook ongepast zijn mochten zij nu gesanctioneerd worden wanneer er iets mis is met hun OBU en vinden we het niet meer dan normaal dat er een gedoogbeleid wordt gehanteerd zolang de technische problemen met die OBU’s niet van de baan zijn.”

deel dit