Kaartbetalingen even onmogelijk: Worldline laat het weer afweten

Categorie Handel
Kaartbetalingen even onmogelijk: Worldline laat het weer afweten

Gedurende een halfuur waren er bij handelaars geen elektronische kaartbetalingen mogelijk. Hoewel het probleem snel van de baan was, is dit incident voor NSZ echt wel het incident te veel, zeker na de recente, zwaarwichtige problemen met de terugbetalingen aan handelaars. Nu vrijdag heeft de ondernemersorganisatie overleg met Worldline en ook dit kortstondig incident zal daarbij aan bod komen, samen met de nog steeds niet bekend gemaakte compensatiemaatregelen voor het recente, zware incident met de terugbetalingen.

Heel wat handelaars hebben het ondertussen gehad met Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer in ons land regelt. Ook deze middag lag het elektronisch betaalverkeer gedurende een half uur plat. Gevolg daarvan was dat klanten niet met hun betaalkaart konden afrekenen. Verschillende handelaars zagen klanten die onvoldoende cash op zak hadden afdruipen, zo werd er gemeld bij NSZ.

Ook al betrof het een kortstondig incident, is het voor de ondernemersorganisatie het incident te veel. Bovendien is de timing ervan ook hoogst ongelukkig. Tussen vrijdag 18 september en zaterdag 26 september kreeg een overgrote meerderheid van de handelaars geen betalingen meer doorgestort van Worldline. Daardoor liepen heel wat handelaars een pak inkomsten mis en geraakten ze zelf in moeilijkheden bij hun leveranciers, bij hun bank, bij de fiscus, bij de RSZ, bij het RSVZ en bij het uitbetalen van de lonen van hun medewerkers voor de maand september.

Nu vrijdag zit NSZ samen met de directie van Worldline om te zien hoe de getroffen handelaars van de laattijdige terugbetalingen vergoed kunnen worden. “Het spreekt voor zich dat we ook het incident van vandaag ter sprake zullen brengen”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “In ieder geval heeft Worldline enorm veel goed te maken tegenover de handelaars.”

deel dit