Iedere klant blijft koning, maar NSZ begrijpt waakzaamheid kledingwinkels

Categorie Veiligheid
Iedere klant blijft koning, maar NSZ begrijpt waakzaamheid kledingwinkels

NSZ is er niet van overtuigd dat klanten van vreemde origine anders worden behandeld in kledingwinkels. Dat blijkt één van de conclusies te zijn van een masterproef van een sociologe aan de VUB. “Handelaars hebben er net baat bij om al hun klanten op dezelfde, klantvriendelijke manier te behandelen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Dat winkeliers klanten van vreemde origine, zoals het onderzoek stelt, meer in de gaten worden gehouden, is volgens de ondernemersorganisatie allesbehalve onlogisch. Veel winkeldiefstallen blijven immers het werk van rondtrekkende, buitenlandse daderbendes. Dat heeft dus niets te maken met vooroordelen en discriminatie, maar alles met de realiteit.

Uit de masterproef van VUB-sociologe Dounia Bourabain blijkt dat kledingwinkels klanten van vreemde origine minder klantvriendelijk zouden aanpakken, al zou dat vooral zo zijn bij de grote ketenwinkels en minder bij de modedetailhandel. Mocht die aanpak daadwerkelijk verschillen van klant tot klant, vindt NSZ het sowieso geen goede zaak om klanten op basis van hun uiterlijk (of andere factoren) anders en minder klantvriendelijk te behandelen. Iedere klant is en blijft koning.

Nog volgens dat onderzoek zouden vooral mannen van vreemde origine nauwlettender gecontroleerd worden qua doen en laten in de winkel. Daar kan NSZ begrip voor opbrengen. NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Dat heeft ook niets te maken met discriminatie, maar wel met de realiteit dat veel winkeldiefstallen nog steeds het werk zijn van rondtrekkende, buitenlandse daderbendes, hoofdzakelijk bestaande uit mannen. Handelaars weten dat ook en dan is het toch normaal dat ze iemand van buitenlandse origine iets meer in de gaten zullen houden. Dat is een logische reflex, al spreekt het voor zich dat de handelaar ook hier respect en fatsoen aan de dag legt.”

De ondernemersorganisatie merkt overigens nog op dat het aantal geregistreerde winkeldiefstallen in 2016 met 8 procent toenam (van 42.400 artikelen in 2015 naar 45.500 artikelen in 2016), zo blijkt uit de cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid. Kleding blijft daarbij één van de meest gegeerde objecten voor winkeldieven.

deel dit