Helft horecazaken afgelopen jaar geconfronteerd met klanten die weggaan zonder te betalen

Categorie Sectoren
Helft horecazaken afgelopen jaar geconfronteerd met klanten die weggaan zonder te betalen

51 procent van de horecazaken had het afgelopen jaar te maken met tafelschuimers, klanten die met andere woorden weggaan zonder te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 464 horecazaken hebben deelgenomen. Het fenomeen doet zich gevoelig meer voor in cafés, waar het bijvoorbeeld gemakkelijker is om de rekening te ontglippen door even buiten een sigaret te roken, maar ook restaurants moeten opletten voor zulke criminelen. Ten opzichte van gelijkaardig onderzoek vorig jaar is het aantal gevallen van tafelschuimerij nog licht toegenomen. “Extra vervelend voor horecazaken is dat er weinig tegen te beginnen valt. Je kan moeilijk aan elke tafel blijvend een ober laten plaatsnemen om te zien of er correct afgerekend wordt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De ondernemersorganisatie roept alle ondernemers op om dergelijke feiten steeds te melden aan de politie. Dat gebeurt nu veel te weinig, terwijl een goede beschrijving van de tafelschuimer in kwestie zeker kan helpen.

Enkele opmerkelijke zaken deden zich de afgelopen weken voor. In Waterloo vertrok een groep van 12 uit een brasserie zonder te betalen en met de nodige bedreigingen richting horeca-uitbater op de koop toe. Heel wat Vlaamse horecazaken, waaronder een sterrenrestaurant, werden onlangs dan weer geconfronteerd met een Nederlander die doodleuk overal enorme rekeningen naliet te betalen. Tafelschuimerij (ook wel flessentrekkerij genaamd) komt jammer genoeg heel vaak voor in de horeca. Het afgelopen jaar werd de helft van de horecazaken (51 procent meer bepaald) ermee geconfronteerd, al ligt dat aantal in cafés gevoelig hoger (67 procent) dan in restaurants en andere eetgelegenheden (29 procent). Dat komt omdat er in cafés al gemakkelijker van plaats veranderd wordt (van toog naar tafel en terug bijvoorbeeld) en dat rokers gemakkelijk de zaak kunnen verlaten door zogezegd snel een sigaret te roken buiten, maar vervolgens definitief het hazenpad kiezen.

Het probleem is dat zulke tafelschuimers niet gemakkelijk bij de lurven te vatten zijn. 32 procent van de horecazaken geeft toe dat het hen nog niet gelukt is om zo’n niet-betalende klant te onderscheppen, bij 47 procent gebeurt het zeer zelden. Toch raadt NSZ steeds aan om een klacht in te dienen bij de politie. Soms kan immers zelfs een vage omschrijving de politie op het goede spoor brengen, zeker wanneer de tafelschuimer in kwestie ook andere horecazaken in de onmiddellijke omgeving bezoekt. Toch doet slechts 14 procent van de horeca-uitbaters aangifte van dit crimineel feit en dat nog niet eens altijd. “Ze denken onterecht dat het geen zin heeft om een klacht in te doen omdat de vogel al gaan vliegen is, maar ze beseffen niet dat die tafelschuimers op die manier een vrijgeleide krijgen en nog tal van andere horecazaken zullen bedotten”, legt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, uit.

Frustrerend is bovendien dat er weinig gedaan kan worden aan deze criminele praktijken. Aan elke tafel een personeelslid zetten, gaat uiteraard niet. Toch volstaan soms eenvoudige ingrepen, zoals de klant meteen laten afrekenen bij de bestelling. Dat valt makkelijk te organiseren in cafés of snackbars, maar is heel moeilijk te implementeren in brasseries en restaurants. Ook het plaatsen van camera’s of spiegels kan helpen, kwestie van potentiële tafelschuimers af te schrikken dat ze goed in het oog gehouden worden. Tot slot raadt de ondernemersorganisatie horecazaakvoerders aan om er bij hun personeel op aan te dringen alle klanten steeds goed in de gaten te houden, niet alleen vanwege mogelijke tafelschuimers, maar vooral omwille van de service die de zaak biedt. Dat kan heel wat onbetaalde rekeningen vermijden.

deel dit