Goed nieuws: Belg koopt weer meer voeding lokaal

Goed nieuws: Belg koopt weer meer voeding lokaal

Lokale voedingswinkels, zoals bakkers, groentewinkels en viswinkels, hielden het in 2016 opmerkelijk beter uit dan de jaren voorheen. Enkel de slagers deden het iets minder goed dan de jaren voorheen, maar tegelijkertijd nam het aantal buurtsuperettes vorig jaar met 4 procent toe. “Er lijkt een kentering ingezet”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “We kopen opnieuw meer lokaal, bij de voedingswinkel om de hoek.” Dat heeft volgens de ondernemersorganisatie vooral te maken met de mobiliteit: consumenten willen voor hun dagelijkse boodschappen niet nog eens in de auto zitten. Het terugkerend succes van de buurtsuperette is voor een groot stuk het gevolg dat alle voedingsaankopen er kunnen gedaan worden en dat ook op zondag of laat ’s avonds. De haastige samenleving waarin we leven zorgt met andere woorden voor een mooie comeback van de lokale buurtwinkel.

De voorbije tien jaar verdwenen er heel wat lokale voedingswinkels in ons land. Dat tij lijkt nu gekeerd, zo leidt NSZ af uit een analyse op basis van cijfers van de FOD Economie. Het aantal bakkers nam in 2016 met slechts 1,1 procent af, terwijl hun aantal in 2015 nog daalde met 2 procent. Bij groentewinkels was er vorig jaar zelfs sprake van een status quo, terwijl hun aantal in 2015 met 1,8 procent afnam. Eenzelfde verhaal bij de viswinkels: in 2016 verdwenen er 1 procent van het toneel, ongeveer evenveel als in 2015 (-0,7 procent). Enkel de slagers vallen uit de toon: hun aantal nam vorig jaar af met 2,1 procent en dat is meer dan in 2015, toen er sprake was van een daling met 1,4 procent.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Lokale voedingswinkels hielden vorig jaar, algemeen gezien, stukken beter stand dan de jaren daarvoor. Zij hebben onmiskenbare troeven, zoals de kwaliteit van de producten die ze aanbieden en de expertise en het vakmanschap die ze kunnen aanwenden voor hun klanten, en het is alleen maar toe te juichen dat de consument daar ook opnieuw meer voor open staat.” Tegelijkertijd is het aantal buurtsuperettes aan een opmars bezig. Het gaat hier doorgaans om kleine supermarkten die als franchise van één van de supermarktketens worden uitgebaat. Vorig jaar naam hun aantal met 4 procent toe, waardoor er ondertussen een kleine 1400 zijn in ons land.

Dat de consument weer meer lokaal koopt als het op voeding aankomt, is te verklaren door verschillende factoren. Door de vele files willen consumenten hun boodschappen vooral op een tijdsefficiënte manier doen en bovendien leven we steeds meer in een haastige samenleving. Dan is de nabijheid van de lokale voedingswinkel, die doorgaans in het centrum van de gemeente of stad te vinden is, een uitgelezen troef. Ook de steeds toenemende vergrijzing speelt in de kaart van de buurtwinkel die makkelijk te voet kan worden aangedaan en vaak ook aan huis levert bij klanten die minder mobiel zijn. Daarnaast is er een toenemende vraag naar authentieke en artisanale producten en die vinden consumenten niet of amper in grootwarenhuizen, maar wel bij de lokale voedingswinkels.

deel dit