Fooi in horeca stevig op de terugweg

Categorie Algemeen
Fooi in horeca stevig op de terugweg

In driekwart van de horecazaken werd er de afgelopen vijf jaar minder fooien gegeven, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 472 restaurants, brasseries, eetcafés en cafés hebben deelgenomen. Dat heeft volgens de sector in de eerste plaats te maken met de opmars van elektronisch betalen. Gemiddeld geeft een kwart van de klanten nog een fooi die voor een groot stuk varieert naargelang het totaalbedrag van de rekening. “Vroeger zorgden fooien voor een mooi extraatje voor het personeel van een horecazaak, maar nu is dat veel minder”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast. Gelukkig maakt een fooi in België, in tegenstelling tot andere landen, geen deel uit van het loon. Bovendien heeft het aarzelen om wisselgeld weer te geven om zo een fooi te innen in het verleden een negatieve invloed gehad op de recensies. En recensies worden belangrijker dan ooit zeker in een tijdperk waar heel wat consumenten eerst recensies controleren alvorens te gaan eten.

De fooi is duidelijk op de terugweg. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 472 horecazaken hebben deelgenomen, blijkt dat er in 75 procent van de zaken de afgelopen vijf jaar minder fooien werden gegeven. Tegelijkertijd is ook het bedrag dat als fooi wordt gegeven de afgelopen vijf jaar gedaald volgens 69 procent van de ondervraagde restaurants, brasseries, eetcafés en cafés. Gemiddeld een kwart van de klanten geeft vandaag de dag nog een fooi, al ligt dat aantal wel iets hoger in zaken waar er voornamelijk gegeten wordt dan in cafés. Gemiddeld bedraagt een fooi vijf procent  in een restaurant.

Dat het geven van fooien wat in de verdrukking komt heeft volgens de horecazaken in de eerste plaats te maken met het toenemend succes van elektronisch betalen. Consumenten die met een debet- of kredietkaart betalen zijn veel minder geneigd een fooi achter te laten. En ook al is het mogelijk om bij het afrekenen die fooi toe te voegen aan de rekening, doet haast geen enkele consument dat. Een tweede oorzaak, die de horecazaakvoerders naar voren schuiven, is dat consumenten sinds de wereldwijde economische crisis, die in 2008 losbarstte, toch meer op hun centen letten.

Gelukkig zijn de werknemers in tegenstelling tot andere landen  niet financieel afhankelijk van de fooi ter aanvulling van het loon. Consumenten die deze vakantie zijn gereisd naar de Verenigde Staten of Canada zullen intussen wel weten dat verwacht wordt om een fooi te geven rond de 15 procent. Maar ook andere landen zoals  Griekenland , Spanje, Portugal, Turkije en Egypte is het een gewoonte is om tussen de 5 à 10 procent meer te betalen als fooi. Andere landen zoals Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Zwitserland rekenen automatisch een bijkomende kost aan voor de bediening. In België is dat niet het geval.
Meer nog, het aarzelen om wisselgeld weer te geven of iets langer wachten vooraleer terug naar de tafel te gaan met het wisselgeld heeft in het verleden al gezorgd voor negatieve commentaren. Zeker wanneer we weten dat de helft van de horecazaken dit jaar al geconfronteerd is met negatieve commentaren online is het van kapitaal belang om dit zoveel mogelijk te vermijden, weet NSZ. Want positieve online-reclame is heel belangrijk.

Als er toch fooien worden gegeven dan gaan die trouwens haast integraal naar de medewerkers. Zij mogen die extra’s onder elkaar verdelen in 61 procent van de horecazaken. In 28 procent van de restaurants, brasseries, eetcafés en cafés worden de fooien dan weer gebruikt om na het werk zelf nog op stap te gaan, samen met alle medewerkers. Slechts in 11 procent van de gevallen worden de fooien gedeeld tussen de zaakvoerder en zijn personeel. “Fooien komen dus haast uitsluitend het personeel toe. Gezien de lage lonen in de sector zijn die meer dan welkom, al is het in ons land natuurlijk niet zoals in de Verenigde Staten gesteld, waar horecapersoneel nagenoeg volledig afhankelijk is van fooien om een fatsoenlijke verloning te krijgen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

deel dit