EK 2016: risico op aanslagen speelt in de kaart van de cafés

Categorie Sectoren
EK 2016: risico op aanslagen speelt in de kaart van de cafés

Morgen, vrijdag 10 juni, begint het EK voetbal in Frankrijk. Voor de cafés mag dat voetbalkampioenschap zo snel mogelijk afgetrapt worden. Zij kijken met hooggespannen verwachtingen naar het EK 2016, te meer omdat door de terreurdreiging minder mensen ervoor zullen kiezen om de massa en de grote schermen op te zoeken. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 458 cafés hebben deelgenomen, blijkt dat cafés tijdens de EK-maand een omzetstijging van gemiddeld 23 procent verwachten. Nagenoeg 8 op de 10 cafés doen dan ook iets speciaal voor het EK: driekwart kleedt hun café apart aan, 42 procent plaatst een groot scherm, 38 procent biedt een happy hour tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels en in 31 procent van de cafés wordt er gepronostikeerd onder de klanten. “Indien de Belgen het lang volhouden in Frankrijk zullen de cafés nog betere zaken doen”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Of hoe voetbal een sector die het moeilijk heeft voor een stuk kan redden.

78 procent van de cafés doet iets speciaal in het kader van het EK voetbal dat morgen, op vrijdag 10 juni, in Frankrijk van start gaat. 74 procent zorgt voor een aparte aankleding, dikwijls met verwijzingen naar ons nationaal elftal, 42 procent plaatst een groot scherm, terwijl 38 procent tijdens de matchen van de Duivels twee drankjes voor de prijs van één aanbiedt. Verder organiseert 31 procent van de cafés pronostieken voor de klanten, terwijl 28 procent extra tv-schermen aanbrengt in het café of op het terras. Het is duidelijk dat cafés dit EK niet onopgemerkt voorbij laten gaan en er alles aan doen om de consument aan te trekken.

De cafés hebben wel te rekenen met fikse concurrentie van lokale besturen en verenigingen die ook activiteiten opzetten rond het EK door onder meer grote schermen te plaatsen op openbare plaatsen. Toch verwacht de sector dat dergelijke, doorgaans grootschalige events dit jaar vanwege de terreurdreiging minder succes zullen kennen dan bijvoorbeeld twee jaar geleden, tijdens het WK voetbal in Brazilië. In sommige steden zoals Brussel komt er dit jaar geen groot scherm om het EK te volgen en dat vanwege de terreurdreiging. Vermoed wordt dan ook dat voetbalsupporters dit jaar de kleinschaligheid van een café zullen verkiezen boven de massa-evenementen.

In ieder geval zijn de verwachtingen van de cafés voor de EK-maand bijzonder hooggespannen. Ruim twee op drie cafes (68 procent) verwacht dan meer klanten over de vloer te krijgen, gemiddeld zelfs ruim een kwart meer (27 procent). Ook verwachten ze een navenante omzetstijging: het EK zal er volgens de cafés voor zorgen dat hun omzet gemiddeld met 23 procent de hoogte in gaat. “Dat is een opsteker voor deze sector die het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad heeft met de introductie van het rookverbod in 2012 en de witte kassa in 2016, het nog steeds geldende btw-tarief van 21 procent op drank en de stevig gestegen bierprijs”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit