Eindejaar: winkeldieven stelen evenveel producten, maar wel opvallend duurdere

Categorie Veiligheid
Eindejaar: winkeldieven stelen evenveel producten, maar wel opvallend duurdere

Drukke winkelstraten vormen het decor tijdens de eindejaarperiode en net van die drukte maken winkeldieven gebruik om toe te slaan. Uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de afgelopen vijf jaar van de vzw Preventie & Veiligheid blijkt dat er tijdens de maand december gemiddeld niet meer producten worden gestolen, maar wel producten waaraan een hoger prijskaartje is verbonden. “Die waardevolle producten worden door de dieven zelf gegeven als kerstcadeau of verkocht voor cash die ze kunnen gebruiken om de eindejaarfeesten te financieren”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Winkeldieven maken van de drukte van de eindejaarperiode gebruik om toe te slaan. Wel is het niet zo dat er tijdens de maand december gevoelig meer gestolen wordt dan tijdens andere maanden. Dat stelt NSZ vast na een analyse gemaakt te hebben van het aantal winkeldiefstallen tussen 2010 en 2014. Wat daarentegen wel opvalt, is dat er tijdens de eindejaarperiode producten met een gevoelig hogere waarde worden gestolen, zoals allerhande elektro-apparatuur, juwelen en parfums. Tegenover het jaargemiddelde ligt de waarde van de gestolen producten tijdens de maand december 1/5 hoger (18 procent meer bepaald). In 2014 werd er gemiddeld per maand voor 52.432 euro gestolen, zo blijkt uit de cijfers van Preventie & Veiligheid. In de maand december is dat dan voor 61.869 euro. Winkeldieven gebruiken die eindejaarbuit om zelf weg te schenken onder de kerstboom of om in te ruilen voor geld, zodat ze onder meer de eindejaarfeesten kunnen financieren.

Er bestaan volgens NSZ een aantal waardevolle tips om winkeldieven tegen te gaan. Zo is het aan te raden om elke nieuwe bezoeker kort aan te spreken en te begroeten, al is dat op een drukke dag als vandaag niet altijd even evident. Toch is het raadzaam om dat ook in alle drukte te doen, want dan weet die persoon meteen dat hij niet onopgemerkt is gebleven. Ook kan een handelaar de klant middels een pictogram vragen om rugzak of andere tassen aan de ingang of in speciale lockers achter te laten. Producten die dan weer erg in trek zijn of een zekere waarde hebben, plaatsen handelaars het best op een goed zichtbare plaats, eventueel zelfs in een afgesloten vitrine. “Daarnaast zijn acties, zoals het verhoogd politietoezicht en Gaudi, specifiek gericht op winkeldieven en gauwdieven, natuurlijk ook bijzonder waardevol en ontradend voor potentiële criminelen”, besluit Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

deel dit