Eén derde meer wellnesscentra op vijf jaar tijd

Categorie Sectoren
Eén derde meer wellnesscentra op vijf jaar tijd

Tussen 2009 en 2014 is het aantal wellnesscentra, sauna’s en solaria met 34,3 procent gestegen, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie. Een toename met ruim één derde op vijf jaar tijd is echt wel opmerkelijk. Dat doen heel weinig sectoren de wellness-sector na. Die opmerkelijke evolutie is volgens NSZ te verklaren door het feit dat haast iedereen tegenwoordig naar een kuuroord, een sauna of een solarium gaat, terwijl het pakweg tien jaar geleden nog een exclusief kantje had. Het sterk toegenomen succes van deze sector heeft ook voor een stuk te maken met de cadeaubonnen die de afgelopen jaren erg in trek waren als kerst- of verjaardagcadeau en vaak goed zijn voor een avond of weekend wellness.

Eind 2014 waren er in ons land 4215 ondernemingen actief in de wellnessindustrie (baden, sauna’s, solaria). Dat zijn er 34,3 procent meer dan in 2009, toen de sector goed was voor 3139 ondernemingen, zo geven cijfers van de FOD Economie aan. Die stevige opmars hoeft op zich niet te verbazen: naar een kuuroord, een sauna of een solarium gaan doet tegenwoordig haast iedereen, terwijl het pakweg tien jaar geleden nog een exclusief kantje had. In een jachtige, haastige samenleving als de onze, waarin we constant bereikbaar zijn via onze smartphone, is een bezoek aan een wellness center of een sauna een zeldzaam moment van rust en onbereikbaarheid. Steeds meer mensen hebben daar nood aan, bezoeken dergelijke centra, waardoor andere ondernemers op de kar springen en zich ook in de sector lanceren.

Het sterk toegenomen succes van deze sector heeft ook voor een stuk te maken met de cadeaubonnen (Bongo, Vivabox, e.a.) die de afgelopen jaren erg in trek waren als kerst- of verjaardagcadeau. Cadeaubonnen voor een dag of een weekend wellness scoorden goed en zo maakten heel wat mensen kennis met thermische baden, jacuzzi’s, sauna’s en zo meer. Bovendien is NSZ ervan overtuigd dat ook de komende jaren sauna’s, baden en dergelijke erg populair zullen blijven. De Belg heeft er kennis meegemaakt en wil op bepaalde momenten even kunnen ontstressen in zo’n oord. Dat zal ook zo blijven zo lang we aan dit haastig ritme blijven leven.

deel dit