De buurtslager of – bakker is altijd ter beschikking van zijn klanten, ook tijdens de feesten.

Categorie Handel
De buurtslager of – bakker is altijd ter beschikking van zijn klanten, ook tijdens de feesten.

De kans dat er tijdens de eindejaarsfeesten klassiekers als kerststronk, gourmet of fondue op de tafel verschijnen, is zeer groot. 6 op 10 bakkers geven aan dat de kerststronk het populairste product uit hun eindejaarsassortiment is. Bij iets meer dan 1 op 3 slagers blijkt dat de fondue/gourmetschotel te zijn. Alhoewel de vooraf opgestelde eindejaarmenu’s het met 33 procent ook zeker niet slecht doen. Bij de overgrote meerderheid van de slagers en bakkers, 74 procent, kunt u zelfs op kerstdag tot de middag uw inkopen doen. Dat blijkt een enquête van NSZ bij 217 bakkers en 332 slagers.  “De klassiekers blijven het goed doen! De Belg kiest ook voor zijn gemak door de gasten zelf hun vlees te laten bereiden of door een kant-en-klaarmenu in de oven op te warmen. De consument rekent daarvoor nog steeds traditiegetrouw op zijn vertrouwde bakker en slager”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Uit een enquête van NSZ bij 217 bakkers en 332 slagers blijkt dat de Belg qua eten nog steeds gek is op zijn klassiekers.
62 procent van de bakkers geeft aan dat de kerststronk het meest populaire product is uit hun eindejaarsassortiment, gevolgd door sandwiches en pistolets met 16 procent.
De strijd voor het meest populaire eindejaarsproduct bij de slagers is dan weer een nek-aan-nekrace tussen de fondue- en gourmetschotels enerzijds (36%) en de eindejaarmenu’s (33%) anderzijds. Eén op drie Belgen spendeert tussen de 25 euro en de 30 euro per gezin aan brood en gebak tijdens de eindejaarsfeesten. Bij de slager spendeert één Belg op drie tussen de 20 en 30 euro per persoon. 
Bij acht op tien bakkers kan u tot de middag terecht op kerstdag, bij zes op tien van hen kan u ook terecht tot de middag op nieuwjaarsdag. Zeven op tien slagers is open tot de middag op kerstdag, maar op nieuwjaarsdag is dat slechts vier op tien. “De buurtslager of – bakker is dus altijd ter beschikking van zijn klanten, ook tijdens de feesten. Op die manier maakt de kleinhandel vaak het verschil met de supermarkten”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Bij 68 procent van de bakkers kan u uw bestelling nog tot één dag op voorhand doorgeven. Bij de slager bent u best iets pro-actiever: bij 35 procent van hen dient u een week op voorhand u bestelling door te geven. Bij drie op de tien bakkers en slagers dient u minstens een voorschot te betalen. Bestellingen kunnen steeds meer langs de digitale weg. Bij slagers kunt u  voor uw bestellingen terecht via e-mail (54%), de website (19%) en de social media (14%). Bij de bakkers is dat respectievelijk mogelijk in 40%, 21% en 5% van de gevallen.
Om al dat extra werk te verrichten, werft één op drie bakkers en vijf op tien slagers extra personeel aan. Bij slagers is dat vooral om achteraan alles klaar te zetten. 78 procent geeft wel aan moeilijkheden te ondervinden om geschikt personeel te vinden tijdens de eindejaarsperiode. NSZ vindt dat logisch, gezien het grote aantal studenten in de blokperiode, de grote arbeidsmarktkrapte en de strenge wetgeving rond werken op zon- en feestdagen voor werknemers. “Voor vele bakkers en slagers zijn de feestdagen echte topdagen. Het niet vinden van geschikt personeel gooit wel vaker roet in het eten om die periode maximaal te benutten en de klant nog beter tot dienst te zijn. Wij hopen alvast dat het nieuwe jaar ook nieuwe inzichten brengt over hoe men die arbeidsmarkt beter kan aanpakken”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
 

deel dit