Bijna de helft van de restaurants en eetcafés trok prijzen op als gevolg van de witte kassa

Categorie Sectoren
Bijna de helft van de restaurants en eetcafés trok prijzen op als gevolg van de witte kassa

Bij 45 procent van de restaurants, tavernes en eetcafés zijn de prijzen sinds begin dit jaar met gemiddeld 10 procent omhoog gegaan als gevolg van de verplichte introductie van de witte kassa in de sector. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 528 horecazaken met witte kassa hebben deelgenomen. Bovendien is een kwart van de eetgelegenheden dat de komende maanden ook nog van plan. Daarnaast is het ook opvallend dat 42 procent van de horecazaken nu minder vaak of minder lang open is dan vroeger, kwestie van te besparen op de nog steeds zware loonkost. “Om te overleven met de witte kassa kunnen restaurants en andere eetgelegenheden niet anders dan dergelijke ingrepen toe te passen”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Volgens de horeca-uitbaters hebben 7 op de 10 klanten daar begrip voor.”

Sinds 1 januari moeten alle horecazaken die jaarlijks 25.000 euro of meer aan omzet uit voeding halen een zogenaamd GKS, gecertificeerd kassasysteem, in huis hebben. Horecazaken die dat niet doen, riskeren zware boetes tot 5000 euro. Nu de witte kassa sinds een maand verplicht in werking is, valt in ieder geval op dat ze niet zonder gevolgen blijft voor de consument. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 528 horecazaken met witte kassa hebben deelgenomen, blijkt immers dat 45 procent als gevolg van de witte kassa verhoogde prijzen aanrekent. Gemiddeld lieten die zaken hun prijzen met 10 procent stijgen en dat zowel qua gerechten als qua drank.

55 procent van de restaurants en andere eetgelegenheden liet hun prijzen nog niet omhoog gaan, maar van die groep is nagenoeg de helft (48 procent) dat de komende maanden wel van plan, terwijl 41 procent nog niet weet wat te zullen doen qua prijsbeleid. Conclusie: een kwart van alle eetgelegenheden overweegt dus, bovenop die 45 procent die hun prijzen al verhoogd heeft, om hetzelfde te doen. Opmerkelijk: slechts 11 procent zegt geen prijsverhogingen te zullen doorvoeren. Verder in het nadeel van de consument is dat 42 procent van de horecazaken nu minder vaak of minder lang open is. Heel wat eetgelegenheden blijven bijvoorbeeld niet meer open tijdens de namiddag voor bijvoorbeeld koffie en gebak.  Daarnaast heeft nagenoeg een kwart (24 procent) van de horecazaken de kaart met gerechten beperkt. Ook hier speelt het element loonkosten een doorslaggevende rol. Al die ingrepen zijn nadelig voor de consument, maar 68 procent van alle horecazaakvoerders zegt dat hun klanten begrip vertonen voor die aanpassingen.

Tot slot is het ook duidelijk dat de witte kassa niet alleen een invloed heeft op de consument, maar ook op het horecapersoneel. Eén vijfde van alle zaken heeft al één of meerdere medewerkers moeten ontslaan als gevolg van de witte kassa en bij alle etablissementen die nog geen medewerkers hebben afgedankt, verwacht maar liefst 58 procent zich er mogelijk aan.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “We hebben altijd gezegd dat de witte kassa nefast zou zijn voor de sector zelf, maar ook voor de consument. We zijn nu één maand verder en de gevolgen spreken voor zich. Bovendien vreest 12 procent van alle horecazaken dit jaar een faillissement door de komst van de witte kassa en overweegt 11 procent een stopzetting. De federale regering mag dan wel een aantal compensatiemaatregelen genomen hebben voor de horeca, waarvan sommige zoals de flexi-jobs goed en succesvol zijn, maar andere maatregelen, zoals de RSZ-korting voor vijf vaste en voltijdse personeelsleden of de opgetrokken gelegenheidsarbeid en overuren, kennen tot nu toe gevoelig minder succes. We zullen nagaan waarom dat zo is.” De sector wil daarnaast vooral ook een btw-verlaging naar 6 procent en dat voor voeding en drank. Die btw-verlaging zou de horecasector de nodige wind in de zeilen kunnen geven.

deel dit