Belg drinkt sinds kort opvallend meer water op restaurant

Categorie Sectoren
Belg drinkt sinds kort opvallend meer water op restaurant

In nagenoeg de helft van de restaurants (44 procent) werd er de afgelopen twee jaar meer water gedronken. Dat blijkt uit een bevraging van NSZ waaraan 503 restaurants hebben deelgenomen. Naast de toegenomen alcoholcontroles verklaren restauranthouders deze trend door het feit dat mensen meer op hun gezondheid letten en dat water ook ‘in’ is op dit moment. “Zelf spelen restaurants daarop in door meer verschillende watermerken aan te bieden en ook de markt van fruitwaters aan te boren. Heel slim gezien”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Op restaurant gaan en een lekkere maaltijd of een exquisiet menu verorberen… daar hoort een goed glas wijn (of bier) bij. Dat klopt nog steeds, maar er wordt op restaurant ook steeds meer water gedronken. Uit een enquête van NSZ, waaraan 503 restaurants hebben deelgenomen, blijkt immers dat 44 procent van de restaurants de consumptie van water de afgelopen twee jaar zag toenemen. Bij 53 procent van de restaurants is die consumptie gelijk gebleven en slechts 3 procent merkt op dat er minder water wordt gedronken in hun zaak.

Naar de oorzaken van dat toenemend succes van water op restaurant is het volgens de restauranthouders niet ver zoeken: 7 op de 10 wijten het aan de verscherpte alcoholcontroles, terwijl 36 procent aangeeft dat de toegenomen waterconsumptie het gevolg is van het feit dat mensen steeds meer op hun gezondheid letten. 11 procent is er van overtuigd dat een actie als Tournée Minérale ervoor gezorgd heeft dat er nu meer water gedronken wordt op restaurant. Ondertussen blijkt dat de bierconsumptie in de horeca met 1,6 procent afgenomen is.

Water is meer ‘in’ geraakt de laatste jaren. 21 procent van de restaurants heeft het aantal waters de afgelopen jaren dan ook uitgebreid. Waar er vroeger dikwijls enkel gekozen kon worden tussen een mineraal- en bruisvariant van een bepaald merk, heeft een restaurant nu gemiddeld drie verschillende merken in huis. 16 procent van de restaurants heeft de afgelopen twee jaar ook verschillende soorten fruitwaters op de drankenkaart gezet, 9 procent deed dat al daarvoor.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Slimme ondernemers spelen meteen in op trends. Nu water steeds meer in trek valt en meer geconsumeerd wordt op restaurant, raden we iedereen in de horeca aan om het wateraanbod te verbreden. Dat wil daarom niet zeggen dat alcoholische dranken minder aandacht moeten krijgen, maar de realiteit is wel dat steeds meer mensen die op restaurant of café gaan vooraf een Bob aanduiden of regelmatig water tussendoor drinken. Dan is het als consument aangenaam om te kunnen kiezen tussen verschillende non-alcoholische dranken.”

deel dit