Afgelopen vijf jaar gingen er elke week drie krantenwinkels dicht

Categorie Sectoren
Afgelopen vijf jaar gingen er elke week drie krantenwinkels dicht

Tussen 2010 en 2015 nam het aantal krantenwinkels in ons land met nagenoeg één vijfde af. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Eind 2010 waren er nog 4048 krantenwinkels actief in ons land, vijf jaar later was dat aantal geslonken tot 3326. “Er zijn weinig andere handelsactiviteiten die de afgelopen jaren even rake klappen kregen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Het overheidscontract met Bpost voor de postbedeling van kranten en magazines, de opkomst van online gokspelen en de maatregelen die genomen worden om roken te ontraden, doen de sector serieus pijn.” En dan wil de Nationale Loterij de vaste commissie die krantenhandelaars krijgen op allerlei loterijproducten nog verder verlagen.

Op vijf jaar tijd nam het aantal krantenwinkels in ons land af met 18 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Eind 2010 waren er nog 4048 krantenwinkels actief in ons land, vijf jaar later was dat aantal verminderd tot 3326. Gedurende vijf jaar tijd verdwenen er met andere woorden elke week drie krantenwinkels in België. In vergelijking met andere kleinhandelszaken die zich in de meeste centra bevinden, zoals bakkers (min 4 procent op vijf jaar tijd) en slagers (min 10 procent op vijf jaar tijd), is er bij de persverkopers sprake van een ware kaalslag.

Krantenwinkels hebben drie grote inkomstenposten die elk ongeveer een derde van hun inkomsten uitmaken: kranten en magazines, loterijproducten en tabak. Het probleem is dat er de afgelopen jaren en nu nog steeds stevig aan deze drie inkomstenposten wordt geknabbeld. Feit 1: eind 2015 haalde Bpost opnieuw het overheidscontract binnen om kranten en magazines te verdelen en dat tot en met 2021. Vermits ook steeds meer kranten- en magazine-uitgevers hun lezers middels promoties en incentives aanzetten tot het nemen van een abonnement, die dan door Bpost gebust worden, zien krantenhandelaars niet alleen hun krantenrondes fel terugnemen, maar ook de verkoop in de winkel zelf. Daarnaast is het ook zo dat steeds meer kranten digitaal worden gelezen via smartphone en tablet.

Feit 2: de diverse antirookmaatregelen. Dat roken ongezond is en ontmoedigd moet worden, betwist niemand, maar het kind van de rekening is wel de krantenhandelaar die niet alleen minder tabaksproducten verkoopt, maar bovendien door de vele accijnsverhogingen op tabak de laatste jaren zijn winstmarges op pakjes sigaretten en roltabak fiks ziet afkalven. Tot slot feit 3: steeds meer jongeren laten de klassieke loterijproducten van de Nationale Loterij links liggen en gokken steeds meer online, bijvoorbeeld ook op sportwedstrijden. Zelfs de Nationale Loterij zet stevig in op online gokken, waardoor de verkoop van krasbiljetten en andere loterijspelletjes in de krantenwinkels achteruitboert. Op de koop toe wil de Nationale Loterij vanaf april de commissie voor de verkoop van loterijproducten voor krantenhandelaars laten dalen van 6 naar 4,5 procent. In ruil zouden er wel extra premies komen, maar die zijn verbonden aan promoacties die de krantenwinkel dan moet ondersteunen en zullen de geleden verliezen niet goedmaken.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “De krantenwinkels krijgen slag na slag te verwerken. Het gaat om een gevaarlijke evolutie. Indien die tendens zich doorzet, zal dit leiden tot verschraling van het aanbod. De overgrote meerderheid van de dagbladhandelaars zijn eenmanszaken die reeds om 6 uur ’s morgens hun winkel openen en dat gedurende zes dagen op zeven. Deze service kan niet geboden worden door de grootwarenhuizen en de tankshops, waar ook kranten en magazines worden verkocht, en zelfs niet door de abonnementendienst van de krant.” Toch raadt de ondernemersorganisatie ook de krantenwinkels aan om te evolueren en hun gamma aan producten en diensten verder uit te breiden. Omdat de aankoop van producten via webwinkels spectaculair in de lift zit, is het bijvoorbeeld raadzaam om als afhaalpunt te fungeren. Daarnaast kan ook het productgamma uitgebreid worden met speelgoed, boeken, wenskaarten of papierwaren. Zo’n breder aanbod zal sowieso meer klanten aantrekken.

deel dit