Accijnsverhoging alcoholische dranken zorgt voor daling verkoop en stijgend aantal winkeldiefstallen

Categorie Veiligheid
Accijnsverhoging alcoholische dranken zorgt voor daling verkoop en stijgend aantal winkeldiefstallen

Op 1 november 2015 werden de accijnzen op alcoholische dranken in het kader van de tax shift aanzienlijk verhoogd. Een fles sterke drank van 75 cl werd sindsdien zo’n 3 euro duurder in ons land. Deze belastingverhoging blijft in ieder geval niet zonder gevolgen: buurtwinkels merken dat de verkoop sindsdien met gemiddeld 14 procent is afgenomen, zo blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 224 buurtsupermarkten hebben deelgenomen. Daarnaast is het aantal winkeldiefstallen van alcoholische dranken volgens de buurtwinkels sindsdien met gemiddeld 11 procent toegenomen, zo geven diezelfde handelaars aan. En net dat productgamma bleek de afgelopen jaren al zwaar in trek bij de winkeldieven. NSZ raadt dan ook aan om alcoholische dranken goed zichtbaar te plaatsen en de duurdere flessen zelfs achter slot en grendel te plaatsen.

Sinds november 2015 zijn alcoholische dranken duurder geworden in ons land. Voor bier en wijn vielen die prijsverhogingen al bij al nog mee (0,06 euro voor een flesje bier van 25 centiliter en 0,16 euro voor een fles wijn van 75 centiliter), maar voor sterkedrank betekende de accijnsverhoging meer dan een slok op een borrel. Een fles whisky van 75 centiliter werd in één klap 2,88 euro duurder. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat buurtsupermarkten de verkoop van vooral sterkedrank sindsdien met 14 procent hebben zien afnemen, zoals blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 224 superettes en buurtsupermarkten hebben deelgenomen.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “België is een klein land en voor heel wat mensen vergt het geen buitensporige verplaatsingen om in één van onze buurlanden boodschappen te doen. Grensshoppen voor sterkedrank is door de duurdere alcohol in ons land meer ingeburgerd geraakt, wat de dalende verkoop in ons land voor een stuk verklaart. Het gaat hier ook niet om producten die je dagelijks nodig hebt, waardoor er perfect kan gewacht worden op een uitstap naar één van onze buurlanden om een aantal flessen drank aan te schaffen.”

Anderzijds hebben de handelaars het aantal diefstallen van vooral sterkedrank sinds november vorig jaar met 11 procent zien toenemen, zo blijkt uit dezelfde enquête. En dat terwijl alcoholische dranken de afgelopen jaren al een gegeerd doelwit vormden voor winkeldieven.  Uit cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid blijkt dat het aantal diefstallen van alcohol en sterkedrank tussen 2011 en 2014 stabiel is gebleven, terwijl het totaal aantal winkeldiefstallen tijdens diezelfde periode met 7,5 procent is afgenomen. Door de accijnsverhoging is het nu dus nog ‘aantrekkelijker’ om sterkedrank te stelen. Om die reden raadt NSZ alle handelaars die alcoholische dranken verkopen aan om die dranken een goed zichtbare plaats in de winkel te geven of extra te bewaken met camera’s. Voor dure sterkedrank is het zelfs aangewezen om die in een vitrinekast achter slot en grendel te plaatsen. Die maatregel mag dan wel drastisch zijn, maar ze is ook efficiënt en schrikt de klanten niet af.

deel dit