47 procent ondernemers die franchise aangingen ontevreden over samenwerking

Categorie Ondernemen
47 procent ondernemers die franchise aangingen ontevreden over samenwerking

Franchising doet zich steeds meer voor, zeker in de supermarktsector, maar ook bij parfumerieën, fast food eettenten, krantenwinkels en doe-het-zelfzaken. Daarbij neemt een ondernemer een franchise van een bekend merk en baat hij die zaak vervolgens uit. Uit onderzoek van NSZ, waaraan 422 franchisenemers deelnamen, blijkt dat 53 procent tevreden is met de aangegane franchise, vooral omwille van de naambekendheid en de commerciële en technische bijstand die ze krijgen. 47 procent is dan weer niet tevreden en dan vooral omwille van de te kleine winstmarges en de dure aankoopvoorwaarden. “Een franchise blijft een moeilijk evenwicht tussen zelfstandig ondernemerschap enerzijds en de afhankelijkheid van een grotere groep”, beseft Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Daarom moet een franchiseovereenkomst en het daarin vermelde niet-concurrentiebeding eerst goed onder de loep worden genomen.”

Vandaag, dinsdag 6 maart, is het Franchising Day Belgium. Steeds meer ondernemers stappen in een franchise en baten zelfstandig een bekend merk uit. Dat gebeurt al bij heel wat supermarkten (AD Delhaize, Proxy Delhaize, Carrefour Market, Carrefour Express, Spar…), fast food ketens (Quick, Pizza Hut, Subway…), doe-het-zelfwinkels (Brico, Hubo…) en tal van andere handelszaken. “In principe zou het een win-winsituatie moeten opleveren voor de ondernemer en de bekende keten, maar dat blijkt toch niet altijd het geval”, zo stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast.

Uit onderzoek van NSZ, waaraan 422 franchisenemers hebben deelgenomen, blijkt dat 53 procent tevreden is met de franchise die ze zijn aangegaan en voornamelijk omwille van de naambekendheid, de commerciële en technische bijstand die ze krijgen vanwege de franchisegever. Opmerkelijk: 72 procent van de ondervraagde franchisenemers denkt wel dat het economisch voordeliger is voor een zelfstandige in zijn sector om een franchise aan te gaan met een bekend merk dan onder eigen naam actief te zijn. Over het nut van een franchise is er met andere woorden weinig twijfel.

Toch is 47 procent ontevreden over de aangegane franchise. Dat heeft in hoofdzaak te maken met de te kleine winstmarges voor de ondernemer zelf, het gebrek aan ruimte voor eigen initiatief en te dure aankoopvoorwaarden. “Iedere ondernemer moet natuurlijk zelf de voor- en nadelen van een franchise tegen elkaar opwegen”, zegt de NSZ-voorzitter. “Eigenlijk geef je een deel van je vrijheid op in ruil voor schaalvoordelen die je met je eigen zaak niet zal krijgen. We kunnen alleen maar aanraden om vooraf franchisecontracten goed te analyseren en te bespreken met externe experten, kwestie van meteen met goede en duidelijke afspraken aan de samenwerking te beginnen.” De ondernemersorganisatie raadt geïnteresseerde ondernemers in het bijzonder aan om ervoor te zorgen dat het niet-concurrentiebeding in het franchisecontract geen uitwerking meer heeft nadat het contract is afgesloten, want anders zit er voor de handelaar vaak niets anders op dan de winkel een tijd te sluiten, met heel wat verlies tot gevolg.

deel dit