29 procent van de Vlaamse zelfstandigen steunt de Warmste Week

Categorie Algemeen
29 procent van de Vlaamse zelfstandigen steunt de Warmste Week

Sinds maandag loopt de Warmste Week, de solidariteitsactie van Studio Brussel. Nagenoeg één derde van de Vlaamse zelfstandigen steunt deze actie via giften, door zelf deel te nemen aan bepaalde acties, materiaal ter beschikking te stellen aan organisatoren van acties of producten te verkopen ten voordele van de Warmste Week. Dat blijkt uit een bevraging van NSZ bij 573 Vlaamse zelfstandigen. Door het jaar steunt 82 procent van de zelfstandigen één of meerdere goede doelen, zo blijkt verder. Het gaat dan vooral om organisaties die een bepaalde ziekte (zoals kanker, AIDS, psychische ziektes…) bestrijden, lokale projecten en lokale jeugdverenigingen. “Ondernemers hebben het hart duidelijk op de juiste plaats. Ze vinden het hun plicht om wie het minder goed heeft in onze samenleving te helpen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

De Warmste Week brengt sinds maandag opnieuw het beste in Vlaanderen naar boven. Er werden en worden heel wat acties op het getouw gezet om verschillende vzw’s te ondersteunen. Uit een bevraging van NSZ waaraan 573 ondernemers uit heel Vlaanderen hebben deelgenomen, blijkt dat 29 procent onder hen de solidariteitsactie van Studio Brussel op de één of andere manier steunt. Die steun gaat van een donatie aan één van de vele vzw’s, maar ook door producten te verkopen waarvan (een deel van) de opbrengst gaat naar de Warmste Week. Andere zelfstandigen nemen dan weer deel aan één van de vele acties of helpen organisatoren aan de nodige logistiek. “Dat de Warmste Week erg leeft in Vlaanderen, weten we natuurlijk al lang. We stellen tevreden vast dat ondernemend Vlaanderen deze actie ook sterk ondersteunt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Het houdt voor de zelfstandigen ook niet op bij de Warmste Week. Doorheen het jaar steunt 82 procent van de Vlaamse ondernemers één of meerdere goede doelen. De helft daarvan (51 procent) doneert aan organisaties die bepaalde ziektes, zoals kanker, AIDS, psychische ziekten en zo meer, bestrijden. 45 procent van de zelfstandigen die goede doelen helpen, ondersteunt dan weer lokale projecten. Zelfstandigen zitten echt ingebed in het lokaal weefsel van hun gemeente, wijk of stad en werken dan ook graag mee aan projecten die mensen in hun nabijheid hebben opgezet. Hetzelfde verhaal geldt voor de 4 op de 10 zelfstandigen (42 procent) die lokale jeugdverenigingen steunen. Verder helpt 32 procent van de ondernemers organisaties die zorg of hulp bieden aan personen met een handicap en steunt een kwart één of meerdere nationale of internationale Ngo’s. Ook hier gaat het om financiële of materiële steun of om een mix van beide.

Per jaar spendeert de Vlaamse zelfstandige die goede doelen ondersteunt daar gemiddeld 321 euro aan, zo blijkt verder uit de bevraging. De hoofdreden om dat te doen, is dat ze vinden dat het hun plicht is om mensen die het minder goed hebben te helpen. “Ondernemen mag dan wel elke dag een harde business zijn, maar dat wil niet zeggen dat zelfstandigen geen oog zouden hebben voor wie het moeilijker heeft in onze samenleving. Zij proberen te helpen waar nodig en dat siert hen”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit