Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Nieuws

Parkeren in de Vlaamse steden is te duur. In welke stad betaalt u het minst? Of het meest? NSZ zocht het voor u uit!

Parkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden is ronduit  duur. Dat is de conclusie van een onderzoek van NSZ naar de parkeerkosten in het centrum van 13 Vlaamse steden. NSZ pleit dan ook voor een forse daling van de parkeertarieven en het zelfs gratis maken van het parkeren tijdens drukke economische periodes, zoals de solden. In Gent bijvoorbeeld betaal je 6 euro om 2 uur bovengronds te parkeren, in Antwerpen kost 4 uur parkeren in een betaalparking 11,2 euro. Het kan nochtans ook anders, dat bewijzen Sint-Niklaas, waar 2 uur straatparkeren 2,45 euro kost, en Roeselare, waar een betaalparking 3,75 euro kost voor 4 uur. Kortparkeren is in de meeste Vlaamse steden mogelijk, echter zelden langer dan een half uur. NSZ vindt een half uur echter een te korte periode en pleit voor een uitbreiding, eventueel gekoppeld aan de aankopen bij lokale handelaars. “Het steeds vaker autoluw maken van stadscentra heeft reeds serieus de schaar gezet in het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Daarenboven is zowel het straatparkeren als het parkeren in betaalparkings veel te duur. Dit is een doorn in het oog van handelaars en horeca-uitbaters in onze steden, die steeds meer de concurrentie dienen aan te gaan met de grote shoppingcentra met massaparkings”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Daarenboven is het wegblijven van steeds meer consumenten in de stadscentra ook een slechte zaak is voor de stad zelf, want op termijn betekent dit meer leegstand, aldus NSZ. Het wordt tijd dat de steden en gemeenten verder kijken dan hun neus lang is en het parkeren in centra aantrekkelijker maken.

handel horeca parkeren

Is de overheid klantvriendelijk voor onze ondernemers? NSZ zocht het uit!

Eén op drie ondernemersvragen die telefonisch of via e-mail werden gesteld aan tien overheidsdiensten werden niet of onvoldoende beantwoord. Dit blijkt uit een onderzoek van NSZ die een mysterycalling en -mailing uitvoerde. Uit het onderzoek bleek dat de slechtste leerlingen van de klas het RIZIV, de FOD Financiën en de FPD zijn. Het RSVZ en de FOD WASO scoren dan wel weer bijzonder goed. Ook is er een groot verschil tussen antwoorden gegeven aan de telefoon of via e-mail. Op de vragen per e-mail wordt er beter gescoord. Helemaal verontrustend is het aantal niet-beantwoorde telefoonoproepen. In één op vijf van de gevallen krijgt de ondernemer niemand aan de lijn. Aan Franstalige kant krijgt men zelfs in een kwart van de gevallen niemand aan de lijn. NSZ eist dat de verscheidene overheidsdiensten grondig werk maken van een vakkundig beleid dat ten dienste van de ondernemers staat. ‘Zelfstandigen betalen genoeg belastingen en mogen ook rekenen op een feilloze service. Moesten onze ondernemers in hun klantenservice met dezelfde argeloosheid te werk gaan als sommige overheidsdiensten, dan waren ze binnen de kortste keren failliet”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

overheid ondernemen ondernemersvriendelijk

Eindejaarskoopzondagen: handelaars komen handen tekort

Zondag vindt de tweede, officiële koopzondag van deze eindejaarperiode plaats. Dit is doorgaans de drukste zondag van de eindejaarsperiode. Dat betekent dat heel wat handelaars extra personeel kunnen gebruiken. Probleem is echter dat een derde van de handelaars zeer moeilijk personeel vindt. Dat heeft natuurlijk enerzijds te maken met het feit dat studenten in de blok zitten. Anderzijds zijn heel wat ‘flexi-jobbers’ tijdens deze periode ook minder gemotiveerd om een handje toe te steken, zij hebben immers zelf de handen vol met de voorbereiding van hun eigen familiefeest.

eindejaar solden handelaars

De buurtslager of – bakker is altijd ter beschikking van zijn klanten, ook tijdens de feesten.

De kans dat er tijdens de eindejaarsfeesten klassiekers als kerststronk, gourmet of fondue op de tafel verschijnen, is zeer groot. 6 op 10 bakkers geven aan dat de kerststronk het populairste product uit hun eindejaarsassortiment is. Bij iets meer dan 1 op 3 slagers blijkt dat de fondue/gourmetschotel te zijn. Alhoewel de vooraf opgestelde eindejaarmenu’s het met 33 procent ook zeker niet slecht doen. Bij de overgrote meerderheid van de slagers en bakkers, 74 procent, kunt u zelfs op kerstdag tot de middag uw inkopen doen. Dat blijkt een enquête van NSZ bij 217 bakkers en 332 slagers.  “De klassiekers blijven het goed doen! De Belg kiest ook voor zijn gemak door de gasten zelf hun vlees te laten bereiden of door een kant-en-klaarmenu in de oven op te warmen. De consument rekent daarvoor nog steeds traditiegetrouw op zijn vertrouwde bakker en slager”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

bakker slager eindejaar

Een eis van NSZ! - Beelden winkeldiefstal delen op sociale media moet kunnen om winkeldiefstalplaag beter te kunnen aanpakken.

NSZ wil het verspreiden van beelden van winkeldieven via sociale media wettelijk mogelijk maken. NSZ reageert hiermee op het nieuws dat topchocolatier Dominique Persoone gisteren een wedstrijd lanceerde op Facebook om winkeldieven te vinden. “Wettelijk mag dat niet, maar 1 op 5 handelaars doet het. Zij zijn het beu dat klachten voor winkeldiefstal geseponeerd worden en willen graag zelf actie ondernemen om hun goederen te beschermen”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

winkeldiefstal sociale media

De Sint kan voor chocolade meer dan ooit terecht bij de kleinhandel

Op 5 jaar tijd is het aantal kleinhandelszaken in chocolade en suikerwerk gestegen met 46 procent. Dit terwijl het aantal kleinhandelszaken in voeding in het algemeen in dezelfde periode daalde met 9 procent. Dat blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie omtrent de evolutie van de kleinhandel gespecialiseerd in voeding. “Dat is goed nieuws en wijst duidelijk op de trend dat kleinhandel zich meer en meer specialiseren in een niche. Een strategie die blijkt te werken”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

kleinhandel eindejaar sinterklaas

Ook handelaars en (para)medische beroepen krijgen meer te maken met negatieve commentaren online

3 procent van de horecazaken heeft de laatste twee jaar te kampen gehad met negatieve commentaren van klanten op internet of  via sociale media. Het fenomeen is al langer gekend bij de horecasector. De laatste tijd zien we het fenomeen ook opduiken bij de handel en de medische en paramedische beroepen, zegt NSZ. Maar liefst 42 procent van de handelaars en 18 procent van de beoefenaars van een medisch of een paramedisch beroep heeft de laatste twee jaar negatieve commentaren online gekregen.

handelaar sociale media paramedisch negatieve commentaar

Black Friday: 6 op 10 detailhandels hebben er geen zin in.

Deze vrijdag is het Black Friday, een dag waarop in de Verenigde Staten al sinds verschillende jaren forse kortingen worden toegekend. Het fenomeen is duidelijk overgewaaid en geraakt ook meer en meer ingeburgerd in ons land, dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 496 handelaars hebben deelgenomen. 91 procent van de detailhandelaars kent Black Friday, maar zes op tien van de kleinhandelaars doet er bewust niet aan mee. Hoewel deze themadag enorm aan bekendheid én belang wint, vinden vele kleinhandelaars het genoeg geweest met die opeenvolgende kortingsdagen. Enkele handelaars geven aan dat ze liever, ter vervanging van een korting, een actie voor het goede doel willen opzetten. Reeds 6 procent van de bevraagde handelaars zet zulke actie op poten. “Er is een overdaad aan het aantal themadagen en dat knaagt aan de kleine winstmarges van de detailhandelaar. Het kan niet altijd korting zijn. Het is hartverwarmend dat een aantal van hen een tegengewicht biedt door ook een steentje bij te dragen voor zij die het minder goed hebben”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

kleinhandel korting black friday

Aandeel startende vrouwelijke zelfstandigen daalt.

Slechts 34,3 procent van alle zelfstandige starters in 2017 is een vrouw. Dit is weinig , gezien 51 procent van de Belgische bevolking een vrouw is.  Erger nog is dat het aandeel vrouwen in het totaal aantal starters daalt. In 2008 bedroeg het aandeel van vrouwelijke starters nog 36,6 procent. Dat blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ). Uit een onderzoek van NSZ bij vrouwelijke ondernemers blijkt dat 70 procent het sociaal statuut als onoverkomelijke drempel zien voor het ondernemerschap. Maar liefst een kwart van de zelfstandigen zou een zelfstandige activiteit niet aanraden aan potentiële ondernemers. “We vertellen aan onze dochters dat ze alles kunnen worden, maar als ze zouden kiezen voor een carrière als ondernemer, worden ze minderwaardig behandeld op vlak van arbeidsongeschiktheid, moederschapsverlof, ouderschapsverlof, ... Dat is pure discriminatie”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ bepleit dan ook een gelijkschakeling van het statuut van zelfstandige en dat van werknemers. Daarenboven bepleit NSZ eveneens een uitbreiding van de dienstencheques, waardoor deze ook als betaalmiddel kunnen gebruikt worden voor kinderopvang.

vrouwelijke zelfstandige vrouwelijk ondernemerschap statuut

122 knelpuntberoepen waar vakbekwaamheid tekort schiet en toch stagneert aantal IBO-contracten

Het aantal werkzoekenden dat kiest voor een individuele beroepsopleiding (IBO) stagneert de laatste jaren. Dat blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de VDAB. In 2017 opteerden 15.253 werkzoekenden voor een IBO en daarmee ligt het aantal in dezelfde lijn als in 2016 en 2015. Kmo’s smeken nochtans om vakmensen. Bovendien heeft ,volgens de VDAB, 44,5 procent van de werkzoekenden geen diploma secundair onderwijs. Door een opleiding op de werkvloer, aangevuld met een opleiding door VDAB, kunnen werkzoekenden succesvol ingeschakeld worden in het arbeidsproces.  Het grote probleem is dat IBO nog te weinig gekend is, zegt NSZ. Vandaar dat NSZ met plezier de actie van vandaag van de VDAB  ondersteunt. Tijdens de actie gaat VDAB samen met haar partners, waaronder NSZ, de straat op om 20.000 werkgevers te overtuigen van het nut van IBO. “IBO is voordelig voor de werkgever die op een financieel aantrekkelijk manier een arbeidskracht kan inschakelen op de werkvloer. Bovendien is het interessant voor de werkzoekenden die de opleiding kunnen gebruiken als springplank naar een vaste job. Een win-win situatie voor alle partijen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

vdab ibo

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer